Društveni razvoj zahtijeva kompleksne organizacijske, institucionalne i proizvodne modele, odnosno nužnu saradnju uz preplitanje privatnog i javnog sektora. Bez razvojnih politika koje bi poticale okrupnjivanje i razvoj privatnog sektora i ja?ale uticaj strateških javnih poduze?a, ne možemo se nadati boljim uslovima rada i snažnijem napretku.
Od 2019. godine ovim kantonom upravlja prva odgovorna vlada, koja je zaustavila financijsko propadanje kantona, prekinula desetogodišnji deficit kantona, izmirila obaveze i potraživanja prema budžetskim korisnicima i dobavlja?ima, dala jasnu podršku kroz poticaje u privredi i poljoprivredi, opremila policiju, vratila prava boraca, višemilionska ulaganja u zdravstvo.
Dokazano uspješni s konkretnim pokazateljima i rezultatima, odlu?ni smo da i dalje vodimo pozitivne procese i nudimo najzrelije odgovore na najteža pitanja. Snažno ?emo podržavati viziju napretka i ekonomskog razvoja USK u interesu svih njenih gra?ana.
Privreda USK
Želimo, a znamo da je to sasvim mogu?e jer posjedujemo viziju, sposobnost i potencijale, da Unsko-sanski kanton ima snažnu i razvijenu privredu koja ?e omogu?iti i nova radna mjesta i najve?i zamah u ukupnom razvoju ovog dijela Bosne i Hercegovine.
Ekonomski razvoj podrazumijeva koordinaciju i svakodnevnu saradnju vlasti (uprave) s partnerima iz poslovnog i nevladinog sektora s ciljem stvaranja boljih uslova za ekonomski rast i napredak, stvaranja radnih mjesta i poboljšanja kvaliteta života gra?ana.
Naši ciljevi za period 2022-2026. na podru?ju Unsko-sanskog kantona jesu stvaranje prilika za nova radna mjesta te pove?anje prosje?ne plate u realnom sektoru na minimalno 1400,00 KM. Provo?enjem planiranih mjera mogu?e je obezbijediti uve?anje kantonalnog budžeta za 30 miliona KM te iste uložiti u razvoj poljoprivrede, podsticaje i razvoj turizma te ja?anje proizvodnih kapaciteta. Ovakvim pristupom, o?ekivan je rast kantonalnog budžeta za cca. 60 miliona KM na godišnjem nivou.
S ciljem stvaranja okruženja povoljnog za pove?anje zaposlenosti u postoje?im i novoosnovanim preduze?ima, takve rezultate ?emo obezbijediti sljede?im aktivnostima:
- Izgradnja poslovnih zona sa svim infrastrukturnim potrebama kakve moderna industrija zahtijeva.
Konkurentnost poslovnih zona sa susjednim i zemljama regiona ostvari?e se kroz povoljnije uvjete zapošljavanja, odnosno, svo?enje poreza i doprinosa na 27%. Izgradnja samo ovakve dvije industrijske zone, u samo dva kantona F BiH omogu?ila bi ogroman poticaj razvoju cijele Federacije Bosne i Hercegovine. Moderna i velika industrijska zona prioritet je za Unsko-sanski kanton. Projektom poslovnih naš cilj je stvaranje uslova za novih 5000 radnih mjesta za Unsko-sanski kanton. - Proizvodnja elektri?ne energije kroz izgradnju fotonaponskih elektrana i vjetro energije.
- Izmjena Zakona o porezu na dobit.
- Subvencije kapitalnim investicijama privrednih društava sa sjedištem u Unsko-sanskom kantonu za nabavku proizvodne opreme i ulaganja u prostor za proizvodnju.
- Poticaji razvoju privatnog sektora.
Obrti/“start up“ biznisi i samozapošljavanje predstavljaju jedan od klju?nih alata za ostvarivanje ekonomskog napretka. Zbog toga, nužno je obezbijediti podršku malim i srednjim poduze?ima. - Budžetski pratiti sve projekte Privredne i Obrtni?ke komore USK, sa ciljem da komore budu glavna karika povezanosti realnog sektora (preduze?a i obrti) sa javnim sektorom, upravom i ministarstvima.
- Ja?ati saradnju i odnose sa udruženjima privrednika USK i FBiH kako bi isti bili korektivni faktor vlasti.
Poljoprivreda USK
Sjeverozapadni dio Bosne i Hercegovine odavno je procijenjen kao prostor na kojem u strateškim razvojnim planovima poljoprivreda zauzima prvo mjesto. No, zbog izostanka pravih mjera od strane vlasti razvoj poljoprivrede još uvijek nije grana koja je zaživjela u pravom smislu i bavljenje poljoprivredom pre?esto asocira na nesigurnost. Donošenjem pravih mjera i postavljanjem poljoprivrednih proizvo?a?a za partnere u donošenju istih, stvari se mogu mijenjati u zna?ajnoj mjeri i u vrlo kratkom vremenskom periodu.
U cilju razvoja poljoprivrede i davanja podrške doma?im poljoprivrednim proizvo?a?ima, gdje je to mogu?e, poduzima?emo sljede?e aktivnosti:
- Pove?ati konkurentnost i ukupnu vrijednost poljoprivredne proizvodnje USK:
- kapitalna ulaganja
- poticanje ekološke proizvodnje
- Unaprijediti povezanost u lancu od proizvo?a?a do potroša?a:
- ja?anje lanca vrijednosti
- prazvoj saradnje poljoprivredno-prehrambenih proizvo?a?a u ekonomskom lancu „proizvodnja, prerada, marketing i distribucija“
- Uskladiti proizvodnju sa zahtjevima tržišta:
- omogu?iti pristup tržištu za svježe proizvode malih proizvo?a?a
- saradnja sa višim nivoima vlasti, zajedno raditi na osiguranju zagarantirane otkupne cijene klju?nih primarnih poljoprivrednih proizvoda naših doma?ih proizvo?a?a (mlijeko, meso, žitarice) kao i na osiguranju zagarantirane otkupne cijene maline, jagode, aronije, krastavca, lješnjaka, kestena, gljiva, ljekovitog bilja.
- Razvijati i poticati održive i ekološki prihvatljive poljoprivredne prakse:
- potrebno je pokrenuti i razvijati nove modele znanja, praksi, tehnologija i inovacija u poljoprivredi,
- spove?ati u?inkovitosti korištenja inputa (repromaterijala), poljoprivrednih praksi prilago?enih klimatskim promjenama te usmjerenih na smanjenje emisija stakleni?kih plinova i drugih plinova porijeklom iz poljoprivrede,
- obnovljivi izvori energije, održivog korištenja voda, bioraznolikosti te poboljšanog gospodarenja otpadom biljnog i životinjskog porijekla iz poljoprivrede.
- Unaprijediti upravljanje poljoprivrednim zemljištem:
- raspoloživo poljoprivredno zemljište se op?enito nedovoljno koristi,
- tehnike i tehnologije korištenja ne prate tehni?ka, tehnološka i upravlja?ka dostignu?a i standarde,
- razni faktori doprinose slabijem korištenju poljoprivrednog zemljišta,
- komplikovana, ?esto nejasna i slabo povezana legislativa sa strateškim dokumentima, nedostatak strateških dokumenata, komplikovana administracija, demografska slika sela, emigracije su razlozi na kojima treba raditi istovremeno i sistematski radi stavljanja zemljišta u funkciju i poboljšanja upravljanja zemljištem koji je u funkciji,
- tretman zemljišta, zemljišnih politika i poslova iz oblasti zemljišta kao „dodatni, usputni“, ?esto i „manje važan“ posao u institucijama.
- Potaknuti evropska ulaganja u nove tehnologije i inovacije:
- bez intenzivnog tehnološkog napretka i pored ostalih dobrih uslova, nemogu?e je postizati i održavati konkurentnost poljoprivredne proizvodnje,
- potrebno je poticati socijalnu i tehni?ku inovativnost i uvoditi nove tehnologije u poljoprivrednu proizvodnju USK kroz posebne vrste programa koje bi izra?ivalo KMPVŠ u suradnji sa svim zainteresiranim u?enicima agri-food sektora.
- sufinansiranje nabavke nove mehanizacije za poljoprivredne proizvo?a?e,
- Finansijska i stru?na pomo? Zadružnom savezu USK uz donošenje neophodnih zakonskih regulativa.
- Novim Zakon o gra?enju USK, omogu?iti olakšice i pogodnosti kod davanja urbanisti?kih, gra?evinskih i uporabnih dozvola za sve objekte poljoprivredne namjene. Na ovakav na?in omogu?ilo bi se nesmetano apliciranje svim poljoprivrednim proizvo?a?ima na razli?ite EU fondove i doma?e poticajne programe.
- Finansijska i infrastrukturna ulaganja, te ja?anje kadrovskog i tehni?kog kapaciteta Veterinarskog zavoda USK u pravcu stjecanja novih licenci i proširenju kapaciteta usluga.
- Finansijska i infrastrukturna ulaganja, te ja?anje kadrovskog i tehni?kog kapaciteta Poljoprivrednog zavoda USK u pravcu stjecanja novih licenci i proširenju kapaciteta usluga.
- nastaviti sve zapo?ete mjere i radnje oko uspostave robnih rezervi,
- nastaviti sve radnje u pravcu uspostave uzgojno selekcijske službe Zavoda,/li>
- kroz JPP uspostava sušare i skladišta-silosa na USK za sve vrste žitarica.
- Ulagat ?emo u razvoj poljoprivrede sa ciljem održivog razvoja i pove?anja proizvodnje hrane:
- pružit ?emo podršku širenja doma?im prodajnim centrima koji forsiraju doma?e proizvode na svojim policama,
- pozivat ?emo sve javne subjekte na potrošnju doma?ih proizvoda,
- radit ?emo na podizanju vrijednosti naših potencijala u poljoprivredi,
- kroz razvoj prehrambene industrije radit ?emo na poboljšanju odnosa izme?u izuzetno velikog uvoza hrane i izvoza.
- Kroz finansijske poticaje, stru?ne edukacije, obezbje?enje opreme, nastaviti razvoj p?elarstva na USK jedne od bitnih grana poljoprivrede ovog kraja, a posebno u pravcu zaštite, brendiranja i plasmana na tržište p?elinjih proizvoda.
Zdravstveni sistem USK
Kao jedan od glavnih razloga napuštanja Bosne i Hercegovine ?esto se navodi i loš zdravstveni sistem i to je uistinu jedna od najbolnijih ta?aka u našem društvu. Dobra i sigurna zdravstvena zaštita od ogromnog je zna?aja za sve kategorije stanovništva. Ure?enje ove oblasti za nas je i humana misija i prioritetni zadatak u radu.
U oblasti zdravstvene zaštite i poboljšanja kvaliteta usluga poduzimat ?emo sljede?e aktivnosti:
- Kontinuirano ulaganje u stru?ni kadar, opremu i objekte u zdravstvu:
- osigurati sredstva za stru?no i druge vidove usavršavanja i obrazovanja,
- posebno osigurati sredstva za finansiranje specijalizacija i subspecijalizacija,
- podrška postdiplomantima sa ciljem stjecanja zvanja magistara i doktora medicinskih nauka,
- ulaganje u nabavku nove medicinske opreme i ulaganje u objekte u vidu sanacije i rekonstrukcije sa posebnim osvrtom na primjenu mjera energetske efikasnosti.
- Poboljšanje materijalnog stanja zdravstvenih radnika, saradnika i radnika u zdravstvu:
- kontinuiran rad i dijalog sa sindikatima i predstavnicima poslodavaca, odnosno javnih zdravstvenih ustanova putem blagovremenog ugovaranja kolektivnog ugovora osigurati materijalna sredstva za pove?anje prihoda radnicima u zdravstvu.
- Finansiranje bolni?ke liste lijekova direktno preko ZZO USK-a:
- osiguranje mehanizma da se lijekovi sa bolni?ke liste lijekova financiraju direktno od strane ZZO USK-a kako bi se izbjegla nestašica u zdravstvenim ustanovama i osigurao kontinuitet u lije?enju.
- Finansijska konsolidacija i restrukturiranje Kantonalne bolnice u Biha?u i Op?e bolnice u Sanskom Mostu:
- saniranje obaveza prema dobavlja?ima i ulaganje u opremu i prostor i nove tehnologije, a sa ciljem osiguranja samodostatnosti i stabilnog finansijskog poslovanja.
- Naš cilj je da, uz stru?no osposobljavanje kadrova, infrastrukturno ulaganje u Kantonalnu bolnicu Biha? i akreditiranje Fakulteta zdravstvenih studija u Medicinski fakultet u Biha?u, Kantonalna bolnica preraste u Klini?ku bolnicu USK.
- Naš cilj je uspostavljanje nove ZU na USK, koja ?e imati ulogu rehabilitacije i pomo?i djeci i licima sa posebnim potrebama i zastojem u razvoju kao i pomo?i ovisnicima do kona?nog izlje?enja.
- Proširenje postoje?e esencijalne liste lijekova sa novim lijekovima.
- Infrastrukturno ulaganje i stru?no osposobljavanje kadrova ZU Lje?ilište Gata u pravcu pove?anja smještajnog kapaciteta, broja usluga i kapaciteta lje?ilišta.
Socijalna politika
Dobro ure?ena zajednica je ona u kojoj su najzašti?enije njene najranjivije kategorije. Želimo upravo takav sistem i društvo u kojem država osigurava brigu o svima. U tom pogledu, širok je spektar aktivnosti i promjena koje moramo uvesti kroz sistem i zakonske regulative.
- Ubrzanje postupaka za ostvarivanje zdravstvenih i socijalnih prava:
- postoje?i mehanizam je složen i nedostupan obi?nim gra?anima te u narednom periodu isti želimo u?initi dostupnim i osigurati da u najkra?em svoja prava na zdravstvenu i drugu zaštitu ostvare svi gra?ani USK.
- Poseban program za brigu o licima sa posebnim potrebama:
- u skladu sa zakonskim rješenjima omogu?iti povratak u lokalnu zajednicu, osigurati im uvjete da budu prisutni u svojoj lokalnoj zajednici sa svojim obiteljima izvan posebnih ustanova./li>
- Efikasnije provo?enje socijalnog dijaloga sa svim socijalnim partnerima:
- razvijati nove socijalne usluge orijentirane prema korisniku/klijentu,
- poticati razvoj sistema vaninstitucionalnih oblika socijalne zaštite kroz razvoj mješovitog sistema socijalne zaštite (centri za socijalni rad, nevladine organizacije, privatni sektor i dr.) koriste?i model javno-privatnog partnerstva,
- smanjivati broj nezaposlenih odgovaraju?im projektima zapošljavanja mladih osoba bez radnog iskustva, a kroz realizaciju programa odra?ivanja pripravni?kog staža za osobe sa VSS-om, zapošljavanje i samozapošljavanje mladih, prekvalifikaciju i dokvalifikaciju,
- izraditi studije o socijalnom stanju i potrebama stanovnika kantona u cilju donošenja odgovaraju?ih mjera za unapre?enje socijalnog stanja gra?ana,
- poticati natalitet obezbje?enjem nov?ane pomo?i porodiljama, jednokratne pomo?i za opremu beba, obezbje?enjem mjesta i beneficija u obdaništu,
- osigurati sredstava za rad javnih kuhinja, namijenjene socijalno najugroženijoj kategoriji stanovništva.
Turizam i kulturno naslije?e
Krajina ima bogato kulturno-historijsko i prirodno naslije?e i izvanredne potencijale za razvoj turizma. Osnova na kojoj se treba temeljiti razvoj turizma USK mora biti mnogo šira i kao takvu je treba afirmisati, podržavati i razvijati.
Nažalost, u proteklim godinama, sudski sporovi Turisti?kih zajednica kantona, bez primjenjive zakonske regulative, osporavali su razvoj turizma. Novim Zakonom o turizmu USK omogu?eno je lokalnim turisti?kim zajednicama da na ponaosob predstavljaju turisti?ke potencijale svojih op?ina i gradova.
Kulturno-historijsko i prirodno naslije?e treba biti jedan od faktora prepoznatljivosti USK a u prvi plan ne smiju dolaziti finansijski efekti korištenja tog naslije?a. Njegova zaštita i afirmacija, kako na lokalnom nivou tako na nivou kantona mora biti dio o?uvanja i afirmacije kulturnog identiteta Krajine i njenih gra?ana. Tek kao takvo, kulturno-historijsko naslije?e bit ?e na kvalitetan na?in iskorišteno i kao turisti?ki resurs.
U ispunjenju postavljenog cilja;
- Redefinirati status najzna?ajnijih kulturnih institucija USK, poticati zajedni?ke kulturno umjetni?ke programa, pr. dobre prakse Umjetnost bez granica.
- Pove?ati izdvajanja iz budžeta i usmjeriti ih na jasno definisane programe koji ?e obezbijediti pove?anje produkcije i razvoja najzna?ajnijih kulturnih institucija na kantonalnom i državnom nivou.
- Uraditi registar spomenika kulture od izuzetnog zna?aja za Krajinu, registar istaknutih kulturnih stvaralaca i umjetnika, te obezbijediti povoljne uslove za promociju njihovog rada i umjetni?kog stvaralaštva.
- Uraditi kategorizaciju kulturno umjetni?kih sadržaja od posebne važnosti za kanton, te podržati realizaciju i kreiranje istih od strane registriranih i aktivnih društava i udruženja.
- Pokrenuti saradnju sa kulturno umjetni?kim društvima, kako bi se stari obi?aji, stari zanati, antikviteti i tradicionalna gastro ponuda stavili u funkciju, kao važan segment razvoja i dugoro?nog ulaganja u autenti?nu turisti?ku ponudu
- Nacionalni park Una i rijeka Una su veliki turisti?ki potencijal USK, a kako bi ovaj potencijal dugoro?no bio održiv i kvalitetno iskorišten osigurati ?emo:
- završetak radova na regionalnoj cesti koja prolazi Nacionalni park,
- obezbjediti financijska sredstva za putne komunikacije Gorjevac-Štrba?ki Buk i Orašac-Štrba?ki Buk. To se u narednim godinama mora infrastrukturno povezati, a ovaj prirodni turisti?ki fenomen staviti u funkciju tokom cijele godine,
- zakonskim regulativama zaštititi i zabraniti narušavanje obala rijeke Une. Stroga zabrana divlje gradnje i zaga?enja korita,
- kanton i op?ine ili gradovi kroz koje prolazi rijeka Una, a i ostale rijeke na kantonu, donijeti ?e zajedni?ku regulativu i uredovati oblast izgradnje jednoobraznih-tipskih drvenih montažno demontažnih objekata pored obala rijeka. Time bi ti objekti postali zaštitni znak naših rijeka. Svu bespravnu gradnju je potrebno nulirati, a svi koje žele podi?i objekt na svojim parcelama uz obale rijeka to mogu ali svi objekti moraju biti sa jedinstvenim i jednoobraznim projektom.
- kroz Ministarstvo privrede nastaviti sa poticajnim programima podrške ugostiteljsko turisti?kim firmama i obrtima, koje je po prvi put Vlada USK plasirala 2022. godine.
Sve navedeno obezbijedit ?e dobru osnovu da se turizam u USK, kao jedan od važnih segmenata razvoja kantona, po?ne brže razvijati i u više pravaca.
Turisti?ki potencijal ovog dijela države je neupitan i sam po svojoj netaknutoj prirodi i nestvarnim doživljajima rijeka, brda i zasijanih polja oduševljava sve posjetitelje. Ure?enje i pristupa?nost svim turisti?kim atrakcijama, kulturnim i nacionalnim spomenicima je naš trenutni prioritet.
Bora?ka populacija
U pogledu bora?ke populacije i bora?ke zaštite odlu?ni smo da, u skladu s nadležnostima obezbijedimo odgovaraju?u brigu za bora?ku populaciju i njihova udruženja. Pored osiguranih sredstava, tu su i brojni drugi vidovi podrške i pomo?i za sve demobilisane branioce. Ova populacija ?e ostati u našoj stalnoj i posebnoj pažnji:
- Pružiti ?emo podršku projektima bora?ke populacije i u potpunosti izvršavati obaveze Zakona o bora?kim pravima, sa posebnim akcentom na redovne isplate bora?kih naknada i pove?anje sa sadašnjih 5,00 KM po mjesecu na 7,00 KM po mjesecu u?eš?a u ratu. Pove?anje bora?kih stipendija, socijalnih i zdravstvenih nov?anih pomo?i.
- Dosljedno i trajno ?emo ?uvati tekovine Odbrambeno-oslobodila?ke i antifašisti?ke borbe Armije Republike Bosne i Hercegovine za slobodnu, nezavisnu i suverenu Bosnu i Hercegovinu, kao i tekovine Narodno-oslobodila?kog rata od 1941-1945. godine.
- Donijeti Zakon o zna?ajnim datumima USK i dostojno ?emo obilježavati sve zna?ajne datume koji se odnose na ova dva razdoblja.
- Podržati ?emo izradu monografija koje se odnose na organizaciju i vo?enje Odbrambeno oslobodila?ke borbe.
- Izdvajat ?emo neophodna sredstva za održavanje i izgradnju spomen obilježja.
- Nastaviti projekte oko izgradnje Muzeja 5.Korpusa, Muzeja 505 VMB i spomen parka dr.Irfan Ljubijanki?. (Svi projekti su zapo?eti u posljednje tri godine i ova Vlada je za iste izdvojila najviše neophodnih sredstava),
- Finansijska podrška Fondaciji za utvr?ivanje istine. (Za period 2014-2018 prethodne Vlade ovoj Fondaciji platile su ukupno 84.000,00 KM, a za period 2019-2022 od strane ove vlade upla?eno cca 900.000,00 KM). Samo istinom u pravcu o?uvanja herojske i ?asne borbe naših generala i boraca.
Sigurnost gra?ana i imovine
Razlozi oblikovanja novog pristupa i modela sigurnosti gra?ana treba da budu na principima humane dimenzije sigurnosti u cilju prevencije rizika i zaštite gra?ana i njihovih vrijednosti. Koncept sigurnosti zauzima centralno mjesto u životu i radu ?ovjeka. U tom smislu, kao i do sada fokusirati na:
- Insistiranje na ve?oj sigurnosti gra?ana i zaštiti njihove imovine, te ohrabrivanje gra?ana na ve?u saradnju sa policijskim organima radi efikasnije zaštite imovine, javnog reda i mira.
- Migrantska kriza u BiH uzrokovala je nesigurnost kod gra?ana, te ?e zada?a budu?e vlasti u narednom periodu biti konstantna me?usobna saradnja kao i saradnja sa svim nivoima vlasti za njeno efikasno rješavanje.
- Aktivan rad na prevenciji zlo?ina iz mržnje, radikalizma i terorizma, posebno kroz saradnju sa gra?anima, relevantnim institucijama i službama.
- Uvo?enje video-nadzora koji pokriva cijelo podru?je kantona, naš cilj su sigurni gradovi i siguran kanton:
- zajedno sa op?inskim i gradskim vlastima osigurati da se sprije?i svaki oblik nasilja na ulicama i drugim javnim prostorima,
- podi?i na viši nivo me?uinstitucionalnu saradnju radi sprje?avanja vršnja?kog i svakog drugog oblika nasilja i zlostavljanja djece i mladih u svim odgojno obrazovnim institucijama,
- razvijati partnerstvo izme?u op?inske i gradske vlasti, nevladinog, obrazovnog, privrednog i drugih sektora, ?ime ?e se stvoriti uslovi za unaprije?enje života, zdravlja i sigurnosti gra?ana,
- poduzeti sve mjere koje ?e doprinijeti sigurnosti djece kao u?esnika u saobra?aju,
- osigurati adekvatne prilaze školama, a prioritetno školama koje se nalaze uz frekventne saobra?ajnice i raskrsnice.
- Zajedno sa gradskim i op?inskim vlastima riješiti problem kojeg uzrokuju ?opori pasa lutalica koji su na ulicama još uvijek prisutni i ugrožavaju sigurnost pješaka, a posebno školske djece.
- Nastaviti sa obnovom i gradnjom infrastrukturnih objekta (policijskih stanica) na podru?ju USK. U toku je izgradanja PS Bužim, pripreme za izgradnju PS Vel.Kladuša i PS Bos.Petrovac.
- Nastaviti sa materijalno tehni?kim opremanjem uprave policije i kao i planskim kadrovskim zanavljanjem.
- Nastaviti na unaprije?enju rada Kantonalne uprave civiline zaštite.
Nizak nivo saobra?ajne kulture, neuskla?ena saobra?ajna signalizacija, posebno za pješake, nedostatak trotoara, odgovaraju?e uli?ne rasvjete i sli?no, samo su dio problema koji u sigurnosnom smislu još uvijek predstavljaju opasnost za u?esnike u saobra?aju.
Ova ustanova predstavlja jedan od najzna?ajnijih segmenata kojim se unaprije?uje sigurnost i provodi zaštita i spašavanje ljudi i dobara od prirodnih i drugih nesre?a. Globalne klimatske promjene, koje za posljedicu imaju razli?ite prirodne nepogode i nesre?e, poput onih koje su nedavno zadesile i našu zemlju, podsje?aju nas na potrebu ja?eg i funkcionalnijeg djelovanja KU Civilne zaštite.
Tokom prirodne nesre?e, koja su nas zadesile, uo?ene su odre?ene slabosti i nedostaci u spašavanju ljudi i dobara. Zbog toga ?emo uložiti potrebna finasijska sredstva da civilnu zaštitu na podru?ju Kantona adekvatno pozicioniramo, radi osposobljavanja za pružanje brze i efikasne pomo?i stanovništvu. Zajedno sa op?inskim i gradskim timovima civilne zaštite pokrenut ?emo programe edukacije radi umanjenja šteta usljed prirodnih nesre?a, materijalno tehni?ka opremanja, kadrovski popunjenosti svih timova, uspostavu i funkcioniranje sistema veze.
Migracije
Prije svega, mi moramo po?i od ?injenice da je migrantska kriza globalno pitanje te da su se i bogatije zemlje, sa ve?im stepenom opremljenosti i materijalnih mogu?nosti koje su se našle ranije na izbjegli?koj ruti, teško nosile sa situacijom. Ono što se u Unsko-sanskom kantonu moralo promijeniti jest da se po?ne upravljati tom krizom, koja se u cijeloj BiH, slomila baš na našem Kantonu.
Osnovni problem jest – kontrola ulazaka migranata u BiH. Neophodno je ja?anje kontrole državne, entitetske i kantonalne granice kako bi se sprije?ili ilegalni ulasci u Bosnu i Hercegovinu ali i da se kontroliše migracijski val i kretanje migranata koji se nalaze na podru?ju BiH jer Unsko-sanski kanton nema kapacitete za dalji prihvat. Mi smo obavezni pružiti humanu pomo? migrantima u tranzitu, ali smo obavezni i zaštiti svoje gra?ane, o?uvati javni red i mir i njihovu sigurnost i zdravlje.
Ako Krajina ima problem, ako Sarajevo, Banja Luka, Mostar… imaju problem – država ima problem. Ne može se bježati od problema tako što ?ete problem pomesti u dvorište nekog grada ili kantona i ostaviti ih da se sami nose s tim. BiH je jedna od zemalja na migracijskoj ruti i moramo svi zajedno na?i na?ina da se nosimo s tim problemom a da pritom ne narušavamo sigurnost gra?ana.
- Uspostavljanje jake državne koordinacije i ravnomjeran raspored kampova za prihvat migranata na teritoriji BiH kako bi se smanjio pritisak na zapadni dio BiH, odnosno Unsko-sanski kanton.
- Nadležne institucije proaktivno poduzimaju nužne korake zaštite pozicije BiH u dugoro?nom kontekstu dešavanja u institucijama Evropske unije, konkretno polaze?i od politike migracija. Ukazujemo na nužnost dugoro?nog i analiti?kog razmišljanja i pristupa problematici migracija u BiH kao zemlji na granici Evropske unije, posebno u okviru definisanja novog Pakta o azilu i migracijama Evropske komisije koji u fokus stavlja na vra?anje ilegalnih migranata i njihovog zadržavanja na vanjskim granicama EU.
- Nadležne institucije države BiH ne smiju da dozvole pokušaje prebacivanja odgovornosti za azil i zloupotrebe razvojne pomo?i i drugih alata za vršenje pritiska na BIH kao prvu zemlju ne?lanicu vanjskoj granici EU.
- Neophodno je pristupiti izradi strateškog dokumenta koji bi bio rezultat zajedni?kog, koordiniranog rada svih nivoa vlasti gdje bi se definirali temeljni principi, svi relevantni pokazatelji sa terena (analize, zate?eno stanje) i neophodne aktivnosti nadležnih institucija za odre?eno vremensko razdoblje a sve u cilju upravljanja migracijama u Bosni i Hercegovini.
- Prioritet u borbi protiv ilegalnih migracija je odre?ivanje kvota za prihvat ilegalnih migranata u BiH u skladu sa raspoloživim smještajnim kapacitetima.
- Potrebna je efikasnija kontrola isto?ne granice BiH i da nadležne institucije hitno pristupe opremanju Grani?ne policije BiH sofisticiranom opremom potrebnom za njihov rad na terenu, i kadrovsko ja?anje ove policijske agencije kao i kadrovsko ja?anje i tehni?ko opremanje Služe za rad sa strancima.
- Pristupiti izmjenama i dopunama Zakona o azilu i Zakona o strancima Bosne i Hercegovine, smatramo da navedeni zakoni ne tretiraju adekvatno trenutno prisustvo ilegalnih migranata u Bosni i Hercegovini. Usvajanjem izmjena i dopuna navedena dva zakona regulirala bi se pitanja migracionih tokova u BiH i izme?u ostalog, postupak ulaska stranaca u BiH i njihov boravak a sve da bi se sprije?ila bilo kakva diskriminacija i neravnopravnost, te osiguralo uživanje najvišeg stepena ljudskih prava u skladu s me?unarodnim standardima i pravnom ste?evinom Europske unije. Navedenim izmjenama je potrebno pristupiti u pravcu zaštite imovine gra?ana Bosne i Hercegovine ili pristupiti donošenju novog propisa koji bi tretirao status ilegalnih migranata u Bosni i Hercegovini.
- Da se savjetodavno uklju?e i intenziviraju saradnju akademske zajednice i asocijacija i udruženja civilnog društva da daju svoj doprinos u rješavanju i upravljanju migrantskom krizom u Bosni i Hercegovini a posebno na teritoriji Unsko-sanskog kantona koji nosi najve?i teret krize.
- Grani?ne policije i Službe za rad sa strancima treba da vode evidenciju prisustva me?unarodnih organizacija i njihovih kadrova (uposlenika) koji borave na teritoriji Unsko-sanskog kantona u skladu sa zakonskim i podzakonskim aktima koji tretiraju boravak stranaca.
- Nadležne institucije da vrše kontrolu novca koji se koristi za pomo? migrantima i na?in utroška sredstava u skladu sa važe?im poreznim propisima.
Prostorno ure?enje i infrastruktura
U oblasti prostornog ure?enja vidljivi su brojni nedostaci i propusti u radu gradskih i op?inskih uprava. Za svaku razvijenu i ure?enu sredinu od velike je važnosti i prostorno ure?enje u koje spadaju i funkcionalnost i vizualni dojam. Smatramo da je ovo oblast za ?ije ure?enje treba krenuti od temeljnih promjena u zakonskoj regulativi, a nastaviti s realizacijom istih. U narednom ?emo periodu insistirati i zalagati se:
- Za usvajanje i donošenje Prostornog plana USK.
- Za usvajanje i donošenje novog Zakona o gra?enju USK, za njegovo dosljedno provo?enje, kao i provo?enje važe?e urbanisti?ke dokumentacije.
- Zajedno sa gradskim i op?inskim vlastima izvršiti harmonizaciju evidencija o vlasništvu nad zemljištem u katastru i zemljišnim knjigama, kao preduslov za kvalitetno upravljanje prostorom na nivou cijelog kantona.
- Intenziviranje izgradnje poslovnih zona po op?inama i gradovima. Prioritet ?e biti poslovna zona za koju je ura?ena kompletna projektna dokumentacija i zna?ajan dio pripremnih gra?evinskih radova.
- U saradnji sa Ceste FBiH i Autoceste FBiH izrada projektne dokumentacije i izgradnja zaobilaznice Cazin-Biha?, devijacija Biha?, brza cesta Biha?-Cazin-Velika Kladuša, cesta Biha?-Grabež-Bosanska Krupa.
- Realizacija komunalnih infrastrukturnih projekata, radi stvaranja boljih uslova za život svih gra?ana, pa je stoga potrebno poboljšati infrastrukturu kroz:
- kreiranje sadržaja kojima se poboljšava kvalitet života stanovništva – pove?anje broja parkova, igrališta i sportskih terena, zelenih i površina za rekreaciju,
- realizaciju projekata izgradnje i sanacije vodovodne i kanalizacione mreže, toplifikacije, saobra?ajne infrastrukture, parkirališta, javne rasvjete, uklju?uju?i i provo?enje mjera i aktivnosti na smanjenju troškova koji su vezani za javnu rasvjetu (zamjena rasvjetnih tijela javne rasvjete LED tehnologijom),
- unapre?enje sistema prikupljanja, odvoza i zbrinjavanja otpada, ?
- izradu Strategije razvoja, koja ?e obuhvatiti sve infrastrukturne projekte, te dati ciljeve i rokove njihove realizacije.
Obrazovanje
Svrha odgoja i obrazovanja u savremenom društvu je poticanje i ostvarivanje povoljnih prilika za razvoj ljudskih bi?a tokom cijelog života. Pou?avanje pojedinca da odgovorno i svrhovito upravlja sobom i vlastitim životom zadatak je dostojan svakog truda. Svako dijete ima pravo da u?i i da se razvija, a to je mogu?e ostvariti samo kroz me?uinstitucionalno upravljanje ciljevima odgojnog i obrazovnog rada.
Najvažnija pitanja za razvoj i unapre?enje obrazovnog procesa obuhvata više važnih elemenata:
- svrsishodno upravljanje procesima,
- osiguranje kvaliteta nastavnog procesa,
- financijska i socijalna pristupa?nost,
- stru?no usavršavanje osoblja,
- uklju?enost roditelja i društvene zajednice.
U skladu s tim opredijeljeni smo da obezbijedimo:
- Pristupa?nost predškolske ustanove za svu djecu, naro?ito za djecu iz porodica nižeg materijalnog statusa:
- besplatan predškolski odgoj i obrazovanje od jedne do dvije godine prije polaska u školu,
- smanjenje cijene vrti?a za porodice sa troje i više djece za 50%,
- subvencioniranje pokretanja privatnih vrti?a i programa za produženi boravak djece/u?enici osnovnih škola,
- razvoj predškolskog odgoja i obrazovanja potrebno je uskladiti sa standardima EU. Cilj je da 50% djece bude obuhva?eno predškolskim odgojem i obrazovanjem,
- u kona?nici u?initi predškolsko obrazovanje i socijalizaciju dostupno za ve?i broj djece.
- Stalno stru?no osposobljavanje osoblja uklju?enog u odgojno obrazovni proces:
- na osnovu primjera dobre prakse iz regiona i EU kreirati stru?ne programe za profesionalni razvoj prosvjetnih radnika i unaprje?enje rada odgojno obrazovnih institucija,
- reforma visokog i srednjeg obrazovanja/uskla?ivanje stru?nih srednjih škola sa potrebama tržišta rada, povezivanje sa privatnim, javnim, privrednim i drugim sektorima,
- saradnja sa osnovnim i srednjim školama na Kantonu, implementacija zajedni?kih projekata i programa.
- Aktivno u?eš?e psihologa i logopeda u odgojno obrazovnom procesu.
- Aktivno u?eš?e roditelja u odlu?ivanju o pravilima koja ure?uju svakodnevni život djece i mladih u odgojno obrazovnim ustanovama.
- Stvaranje povoljnijih uslova za rad, finansijska podrška i nadzor nad privatnim ustanovama predškolskog odgoja, u smislu uslova rada i ispunjavanja osnovnih standarda i normi istih.
- Ja?anje kapaciteta lokalne uprave u provedbi školskih kurikuluma, godišnjeg plana rada škole i izvannastavnih aktivnosti.
- Unaprje?enje infrastrukturnih uslova i tehni?ke opremljenosti škola, univerziteta, instituta te kulturnih institucija.
- Obezbijediti sredstva za podršku programima rada sa u?enicima i osobama sa poteško?ama u razvoju.
- Obezbijediti sredstva za podršku programima rada sa posebno nadarenim u?enicima.
- Obezbijediti stipendije u?enicima i studentima iz porodica slabog imovinskog stanja.
- Obezbijediti sredstva za cjelokupne troškove prijevoza u?enika i studenata.
- Obezbijediti sredstva za hranu u?enicima osnovne škole iz porodica u stanju socijalne potrebe.
- Unaprijediti programe stimulativnog zapošljavanja pripravnika/volontera.
- Podržati rad kantonalnih, gradskih i op?inskih kulturnih institucija, muzeja, biblioteka.
- Osigurati provedbu svih zakonskih akata, pravilnika i uredbi koje proizlaze iz Zakona o osnovnom, predškolskom, srednjem i visokom obrazovanju:
- donijeti novi Zakon o visokom obrazovanju USK koji ?e biti uskla?en sa Okvirnim Zakonom o visokom obrazovanju BiH,
- kreirati i implementirati Politiku upisa u?enika u srednje škole i visokoškolske ustanove u školskoj 2023/2024 godini.
- Kreiranje nagrada i vrednovanje rada prosvjetnih radnika može djelovati motiviraju?e i iznena?uju?e za sve u?esnike u odgojno obrazovnom procesu,
- Podsticati razvijanje pozitivnih uslova za sticanje novih znanja, vještina i kompetencija kroz unapre?enje formalnog, neformalnog i informalnog u?enje.
Naš cilj je otvoreno, inkluzivno i fleksibilno obrazovanje za cjeloživotno u?enje.
Sport
Želimo promovisati i poticati bavljenje sportom bilo profesionalno ili rekreativno, prvenstveno kao potrebu za zdrav organizam i snažan imunitet. Uz pravilnu ishranu i fizi?ku aktivnost možemo sprije?iti razvijanje mnogih hroni?nih bolesti pa je izuzetno važno da kroz obrazovanje razvijamo sportske talente i navike kod djece.
Nerijetko smo svjedoci da sportski rezultati i sportski duh neke nacije bivaju od velike važnosti za istu u svakom pogledu i zbog toga je razvoj sporta u vrhu prioriteta našeg ukupnog razvoja. Iz iskrenog sportskog duha zalagati ?emo se za ostvarenje sljede?ih ciljeva:
U skladu s tim opredijeljeni smo da obezbijedimo:
- Podi?i na viši nivo stanje sportskih objekata (tereni i dvorane za takmi?enja, treninge i rekreaciju):
- poboljšati uslove u objektima i izgraditi prate?u sportsku infrastrukturu,
- unapre?enje uslova i opremljenosti školskih sala i dvorana na korištenje u?enika u sklopu nastavnih i vannastavnih aktivnosti kao i sportskih kolektiva.
- Organizacija me?unarodnih takmi?enja i mitinga sporta u individualnim sportovima i sportskim igrama. Popularizacija sporta i sportsko-rekreativnih sadržaja pove?ava se putem velikih sportskih priredbi i masovnog školskog i studentskog sporta.
- Pružiti ve?u podršku me?unarodnim sportskim mitinzima, ?ime ?e se kanton predstaviti doma?inski i ostvariti saradnje sa drugim sportskim klubovima. Sa organizacijom sportskih manifestacija me?unarodnog karaktera mogu se obezbijediti i sredstva iz razli?itih me?unarodnih fondova.
- Pružiti punu podršku individualnim sportovima kao što su: borila?ki, atletika, stoni tenis i tenis. Za sada najbolje rezultate ostvaruju takmi?ari u ovim sportovima.
- Potpuno je zanemareno streljaštvo, koje je olimpijski sport. Omasoviti klubove, materijalno tehni?ki opremiti i obezbijediti savremenu streljanu.
- Oja?ati saradnju sa SS USK, gradskih i op?inskih sportskih saveza i Udruženja pedagoga tjelesnog i zdravstvenog odgoja, Fakulteta za sport (DIF):
- u cilju ja?anja kadrovske baze, u saradnji sa Fakultetom za tjelesni odgoj i sport, uvest ?emo stalnu edukaciju iz oblasti školskog sporta,
- dati posebne popuste za djecu u školama sporta i raditi na omasovljenju i promovisanju sporta.
- Oja?ati ligaška školska takmi?enja na gradskom nivou, te takmi?enja mla?eg školskog uzrasta (kategorija 6-7. razred).
- Podržavati lige i takmi?enja u okviru zvani?nih sportskih saveza.
- Pružiti adekvatnu podršku za razvoj vrhunskog sporta. Vrhunskim sportistima obezbijediti uslove, sredstva i mogu?nosti za maksimalno ostvarenje njihovih potencijala, kao i uslove za treninge po najvišim standardima, kako bi bili spremni za postizanje najboljih rezultata na me?unarodnim takmi?enjima. Obezbijediti materijalno tehni?ke uslove za trenažni proces što uklju?uje pripreme, takmi?enja, stipendije i školovanje.
- Uraditi strateški plan razvoja vrhunskih sportista radi postizanja vrhunskih rezultata.
- Izraditi Strategiju sporta USK-a uz podršku i financiranje viših nova vlasti, u skladu sa Zakonom o sportu FBiH:
- podi?i kapacitet stru?nog rada u oblasti vrhunskog sporta (sufinansiranje stru?nih kadrova –trenera u klubovima),
- pripremanje plana izgradnje biciklisti?kih staza, staze za tr?anje, staza za veslanje na rijeci Uni, staza za planinarenje,
- organizovanje rekreacije za penzionere,
- pružanje podrške sportskim klubovima za ulazak u više rangova takmi?enja,
- promovisati i zaštiti sportski turizam kao autenti?no adrenalinsko iskustvo Krajine.
- Izgradnja sportske ambulante u sklopu novog DZ Biha?.
- Pove?ati broj stipendiranih sportista iz svih aktivnih sportova na podru?ju USK-a.
- Kreiranje nagrada i vrednovanja rada kulturnih i sportskih radnika za društveno aktivnu zajednicu.
- Zajedni?ki projekti sa mladima kroz koje ?e se organizirati sportska takmi?enja, kulturno zabavni programi, koncerti za mlade i podrška njihovih aktivnosti (izložbe, revije, omladinska poduzetništva i sl.).
Mladi
Prema bosanskohercegova?kom zakonodavstvu mladi predstavljaju osobe od navršenih 15 do 30 godina.
Termin „društvena isklju?enost“ možda se ?ini grubim, ali je opravdan, sa aspekta velikog broja iskustvenih istraživanja i stru?nih analiza o položaju mladih. Društvena isklju?enost je, izme?u ostalog, sinonim za dugoro?nu uskra?enost prava na rad, a sve zbog specifi?nog društveno-ekonomskog statusa mladih. U dostupnim stru?nim analizama sprovedenim na našem govornom podru?ju, može se uo?iti da uz probleme i potrebe mladih dominira, ili je na prvom mjestu zapošljavanje.
Bosna i Hercegovina suo?ava se s problemom odlaska mladih koji je iz godine u godinu sve izraženiji. U cilju zaustavljanja ovog egzodusa dovoljno je imati sluha za potrebe ove populacije i ispunjavati ih na vrijeme. Naš cilj je strateški i kontinuirano raditi na poboljšanju uslova i kvaliteta života mladih i u tom cilju postavili smo klju?ne korake:
- Kreiranje adekvatnijih uslova za realizaciju poslovnih ideja mladih i njihovo zapošljavanje i samozapošljavanje.
- Pružiti podršku mladima u osamostaljivanju, zasnivanju svojih porodica i ostajanju u našem kantonu i državi.
- Promociju stalnog obrazovanja, usavršavanja i pune društvene uklju?enosti mladih.
- Davanje prednosti mladim ljudima kroz dodatne bodove pri apliciranju na javne pozive/grantove usmjerene ka ruralnim sredinama i podsticaji poljoprivredne proizvodnje s ciljem zadržavanja mladih ljudi u ruralnim sredinama.
- Osnivanje savjetni?kih centara za pomo? pri osnivanju biznisa i pomo?i realizacije biznis ideja od samog za?e?a do implementacije te biti pomo? mladim osobama sa invaliditetom.
- Poboljšanje uslova za stambeno zbrinjavanje mladih kroz subvencioniranje poreza prilikom rješavanja stambenog pitanja, ili kamate za stambene kredite.
Kapitalni projekti i ulaganja u razvoj USK
Nakon što više od dvadeset godina nije bilo zna?ajnih investicijskih projekata niti ulaganja u povezanost Krajine sa ostatkom ve?eg bh.entiteta uvjereni smo da nijedan ?ovjek koji se osje?a pripadnikom ove države ne može ostati ravnodušan na sadašnje stanje.
Znaju?i da se neprihvatljivo stanje može i mora biti izmijenjeno politi?kim, kulturnim i ekonomskim djelovanjima pojedinaca i organizacija, zahtijevati ?emo konkretne mjere i potpuno druga?iji odnos viših nivoa vlasti prema ovom dijelu naše domovine.
Naši strateški ciljevi su:
- Izgradnja aerodroma u Biha?u sa stru?nim vodstvom i konkretnim pokazateljima.
- Projektovanje i izgradnja brze ceste Biha?-Cazin-Velika Kladuša.
- Projektovanje i izgradnja ceste Biha?-Grabež-B.Krupa.
- Ve?i broj uspostavljenih i funkcionalnih GP (Maljevac, Iza?i?, Zagrad, Plazikur, Hadžin Potok, Trža?ka Raštela, Užljebi?).
- Projektovanje i izgradnja plinovoda (ulazak u Tržcu-Cazin, ra?vanje Biha? i Vel.Kladuša, pravac Cazin -B.Krupa, pravac B.Krupa-S.Most, ra?vanje B.Petrovac-Klju?).
- Tre?a razvojna os ili transportna os (cesta Biha?-Karlovac-Novo Mesto).
- Rekonstrukcija i sanacija mostova na rijekama u USK-u.