Društveni razvoj zahtijeva kompleksne organizacijske, institucionalne i proizvodne modele, odnosno nužnu saradnju uz preplitanje privatnog i javnog sektora. Bez razvojnih politika koje bi poticale okrupnjivanje i razvoj privatnog sektora i jačale uticaj strateških javnih poduzeća, ne možemo se nadati boljim uslovima rada i snažnijem napretku.
Od 2019. godine ovim kantonom upravlja prva odgovorna vlada, koja je zaustavila financijsko propadanje kantona, prekinula desetogodišnji deficit kantona, izmirila obaveze i potraživanja prema budžetskim korisnicima i dobavljačima, dala jasnu podršku kroz poticaje u privredi i poljoprivredi, opremila policiju, vratila prava boraca, višemilionska ulaganja u zdravstvo.
Dokazano uspješni s konkretnim pokazateljima i rezultatima, odlučni smo da i dalje vodimo pozitivne procese i nudimo najzrelije odgovore na najteža pitanja. Snažno ćemo podržavati viziju napretka i ekonomskog razvoja USK u interesu svih njenih građana.
Privreda USK
Želimo, a znamo da je to sasvim moguće jer posjedujemo viziju, sposobnost i potencijale, da Unsko-sanski kanton ima snažnu i razvijenu privredu koja će omogućiti i nova radna mjesta i najveći zamah u ukupnom razvoju ovog dijela Bosne i Hercegovine.
Ekonomski razvoj podrazumijeva koordinaciju i svakodnevnu saradnju vlasti (uprave) s partnerima iz poslovnog i nevladinog sektora s ciljem stvaranja boljih uslova za ekonomski rast i napredak, stvaranja radnih mjesta i poboljšanja kvaliteta života građana.
Naši ciljevi za period 2022-2026. na području Unsko-sanskog kantona jesu stvaranje prilika za nova radna mjesta te povećanje prosječne plate u realnom sektoru na minimalno 1400,00 KM. Provođenjem planiranih mjera moguće je obezbijediti uvećanje kantonalnog budžeta za 30 miliona KM te iste uložiti u razvoj poljoprivrede, podsticaje i razvoj turizma te jačanje proizvodnih kapaciteta. Ovakvim pristupom, očekivan je rast kantonalnog budžeta za cca. 60 miliona KM na godišnjem nivou.
S ciljem stvaranja okruženja povoljnog za povećanje zaposlenosti u postojećim i novoosnovanim preduzećima, takve rezultate ćemo obezbijediti sljedećim aktivnostima:
- Izgradnja poslovnih zona sa svim infrastrukturnim potrebama kakve moderna industrija zahtijeva.
Konkurentnost poslovnih zona sa susjednim i zemljama regiona ostvariće se kroz povoljnije uvjete zapošljavanja, odnosno, svođenje poreza i doprinosa na 27%. Izgradnja samo ovakve dvije industrijske zone, u samo dva kantona F BiH omogućila bi ogroman poticaj razvoju cijele Federacije Bosne i Hercegovine. Moderna i velika industrijska zona prioritet je za Unsko-sanski kanton. Projektom poslovnih naš cilj je stvaranje uslova za novih 5000 radnih mjesta za Unsko-sanski kanton. - Proizvodnja električne energije kroz izgradnju fotonaponskih elektrana i vjetro energije.
- Izmjena Zakona o porezu na dobit.
- Subvencije kapitalnim investicijama privrednih društava sa sjedištem u Unsko-sanskom kantonu za nabavku proizvodne opreme i ulaganja u prostor za proizvodnju.
- Poticaji razvoju privatnog sektora.
Obrti/“start up“ biznisi i samozapošljavanje predstavljaju jedan od ključnih alata za ostvarivanje ekonomskog napretka. Zbog toga, nužno je obezbijediti podršku malim i srednjim poduzećima. - Budžetski pratiti sve projekte Privredne i Obrtničke komore USK, sa ciljem da komore budu glavna karika povezanosti realnog sektora (preduzeća i obrti) sa javnim sektorom, upravom i ministarstvima.
- Jačati saradnju i odnose sa udruženjima privrednika USK i FBiH kako bi isti bili korektivni faktor vlasti.
Poljoprivreda USK
Sjeverozapadni dio Bosne i Hercegovine odavno je procijenjen kao prostor na kojem u strateškim razvojnim planovima poljoprivreda zauzima prvo mjesto. No, zbog izostanka pravih mjera od strane vlasti razvoj poljoprivrede još uvijek nije grana koja je zaživjela u pravom smislu i bavljenje poljoprivredom prečesto asocira na nesigurnost. Donošenjem pravih mjera i postavljanjem poljoprivrednih proizvođača za partnere u donošenju istih, stvari se mogu mijenjati u značajnoj mjeri i u vrlo kratkom vremenskom periodu.
U cilju razvoja poljoprivrede i davanja podrške domaćim poljoprivrednim proizvođačima, gdje je to moguće, poduzimaćemo sljedeće aktivnosti:
- Povećati konkurentnost i ukupnu vrijednost poljoprivredne proizvodnje USK:
- kapitalna ulaganja
- poticanje ekološke proizvodnje
- Unaprijediti povezanost u lancu od proizvođača do potrošača:
- jačanje lanca vrijednosti
- prazvoj saradnje poljoprivredno-prehrambenih proizvođača u ekonomskom lancu „proizvodnja, prerada, marketing i distribucija“
- Uskladiti proizvodnju sa zahtjevima tržišta:
- omogućiti pristup tržištu za svježe proizvode malih proizvođača
- saradnja sa višim nivoima vlasti, zajedno raditi na osiguranju zagarantirane otkupne cijene ključnih primarnih poljoprivrednih proizvoda naših domaćih proizvođača (mlijeko, meso, žitarice) kao i na osiguranju zagarantirane otkupne cijene maline, jagode, aronije, krastavca, lješnjaka, kestena, gljiva, ljekovitog bilja.
- Razvijati i poticati održive i ekološki prihvatljive poljoprivredne prakse:
- potrebno je pokrenuti i razvijati nove modele znanja, praksi, tehnologija i inovacija u poljoprivredi,
- spovećati učinkovitosti korištenja inputa (repromaterijala), poljoprivrednih praksi prilagođenih klimatskim promjenama te usmjerenih na smanjenje emisija stakleničkih plinova i drugih plinova porijeklom iz poljoprivrede,
- obnovljivi izvori energije, održivog korištenja voda, bioraznolikosti te poboljšanog gospodarenja otpadom biljnog i životinjskog porijekla iz poljoprivrede.
- Unaprijediti upravljanje poljoprivrednim zemljištem:
- raspoloživo poljoprivredno zemljište se općenito nedovoljno koristi,
- tehnike i tehnologije korištenja ne prate tehnička, tehnološka i upravljačka dostignuća i standarde,
- razni faktori doprinose slabijem korištenju poljoprivrednog zemljišta,
- komplikovana, često nejasna i slabo povezana legislativa sa strateškim dokumentima, nedostatak strateških dokumenata, komplikovana administracija, demografska slika sela, emigracije su razlozi na kojima treba raditi istovremeno i sistematski radi stavljanja zemljišta u funkciju i poboljšanja upravljanja zemljištem koji je u funkciji,
- tretman zemljišta, zemljišnih politika i poslova iz oblasti zemljišta kao „dodatni, usputni“, često i „manje važan“ posao u institucijama.
- Potaknuti evropska ulaganja u nove tehnologije i inovacije:
- bez intenzivnog tehnološkog napretka i pored ostalih dobrih uslova, nemoguće je postizati i održavati konkurentnost poljoprivredne proizvodnje,
- potrebno je poticati socijalnu i tehničku inovativnost i uvoditi nove tehnologije u poljoprivrednu proizvodnju USK kroz posebne vrste programa koje bi izrađivalo KMPVŠ u suradnji sa svim zainteresiranim učenicima agri-food sektora.
- sufinansiranje nabavke nove mehanizacije za poljoprivredne proizvođače,
- Finansijska i stručna pomoć Zadružnom savezu USK uz donošenje neophodnih zakonskih regulativa.
- Novim Zakon o građenju USK, omogućiti olakšice i pogodnosti kod davanja urbanističkih, građevinskih i uporabnih dozvola za sve objekte poljoprivredne namjene. Na ovakav način omogućilo bi se nesmetano apliciranje svim poljoprivrednim proizvođačima na različite EU fondove i domaće poticajne programe.
- Finansijska i infrastrukturna ulaganja, te jačanje kadrovskog i tehničkog kapaciteta Veterinarskog zavoda USK u pravcu stjecanja novih licenci i proširenju kapaciteta usluga.
- Finansijska i infrastrukturna ulaganja, te jačanje kadrovskog i tehničkog kapaciteta Poljoprivrednog zavoda USK u pravcu stjecanja novih licenci i proširenju kapaciteta usluga.
- nastaviti sve započete mjere i radnje oko uspostave robnih rezervi,
- nastaviti sve radnje u pravcu uspostave uzgojno selekcijske službe Zavoda,/li>
- kroz JPP uspostava sušare i skladišta-silosa na USK za sve vrste žitarica.
- Ulagat ćemo u razvoj poljoprivrede sa ciljem održivog razvoja i povećanja proizvodnje hrane:
- pružit ćemo podršku širenja domaćim prodajnim centrima koji forsiraju domaće proizvode na svojim policama,
- pozivat ćemo sve javne subjekte na potrošnju domaćih proizvoda,
- radit ćemo na podizanju vrijednosti naših potencijala u poljoprivredi,
- kroz razvoj prehrambene industrije radit ćemo na poboljšanju odnosa između izuzetno velikog uvoza hrane i izvoza.
- Kroz finansijske poticaje, stručne edukacije, obezbjeđenje opreme, nastaviti razvoj pčelarstva na USK jedne od bitnih grana poljoprivrede ovog kraja, a posebno u pravcu zaštite, brendiranja i plasmana na tržište pčelinjih proizvoda.
Zdravstveni sistem USK
Kao jedan od glavnih razloga napuštanja Bosne i Hercegovine često se navodi i loš zdravstveni sistem i to je uistinu jedna od najbolnijih tačaka u našem društvu. Dobra i sigurna zdravstvena zaštita od ogromnog je značaja za sve kategorije stanovništva. Uređenje ove oblasti za nas je i humana misija i prioritetni zadatak u radu.
U oblasti zdravstvene zaštite i poboljšanja kvaliteta usluga poduzimat ćemo sljedeće aktivnosti:
- Kontinuirano ulaganje u stručni kadar, opremu i objekte u zdravstvu:
- osigurati sredstva za stručno i druge vidove usavršavanja i obrazovanja,
- posebno osigurati sredstva za finansiranje specijalizacija i subspecijalizacija,
- podrška postdiplomantima sa ciljem stjecanja zvanja magistara i doktora medicinskih nauka,
- ulaganje u nabavku nove medicinske opreme i ulaganje u objekte u vidu sanacije i rekonstrukcije sa posebnim osvrtom na primjenu mjera energetske efikasnosti.
- Poboljšanje materijalnog stanja zdravstvenih radnika, saradnika i radnika u zdravstvu:
- kontinuiran rad i dijalog sa sindikatima i predstavnicima poslodavaca, odnosno javnih zdravstvenih ustanova putem blagovremenog ugovaranja kolektivnog ugovora osigurati materijalna sredstva za povećanje prihoda radnicima u zdravstvu.
- Finansiranje bolničke liste lijekova direktno preko ZZO USK-a:
- osiguranje mehanizma da se lijekovi sa bolničke liste lijekova financiraju direktno od strane ZZO USK-a kako bi se izbjegla nestašica u zdravstvenim ustanovama i osigurao kontinuitet u liječenju.
- Finansijska konsolidacija i restrukturiranje Kantonalne bolnice u Bihaću i Opće bolnice u Sanskom Mostu:
- saniranje obaveza prema dobavljačima i ulaganje u opremu i prostor i nove tehnologije, a sa ciljem osiguranja samodostatnosti i stabilnog finansijskog poslovanja.
- Naš cilj je da, uz stručno osposobljavanje kadrova, infrastrukturno ulaganje u Kantonalnu bolnicu Bihać i akreditiranje Fakulteta zdravstvenih studija u Medicinski fakultet u Bihaću, Kantonalna bolnica preraste u Kliničku bolnicu USK.
- Naš cilj je uspostavljanje nove ZU na USK, koja će imati ulogu rehabilitacije i pomoći djeci i licima sa posebnim potrebama i zastojem u razvoju kao i pomoći ovisnicima do konačnog izlječenja.
- Proširenje postojeće esencijalne liste lijekova sa novim lijekovima.
- Infrastrukturno ulaganje i stručno osposobljavanje kadrova ZU Lječilište Gata u pravcu povećanja smještajnog kapaciteta, broja usluga i kapaciteta lječilišta.
Socijalna politika
Dobro uređena zajednica je ona u kojoj su najzaštićenije njene najranjivije kategorije. Želimo upravo takav sistem i društvo u kojem država osigurava brigu o svima. U tom pogledu, širok je spektar aktivnosti i promjena koje moramo uvesti kroz sistem i zakonske regulative.
- Ubrzanje postupaka za ostvarivanje zdravstvenih i socijalnih prava:
- postojeći mehanizam je složen i nedostupan običnim građanima te u narednom periodu isti želimo učiniti dostupnim i osigurati da u najkraćem svoja prava na zdravstvenu i drugu zaštitu ostvare svi građani USK.
- Poseban program za brigu o licima sa posebnim potrebama:
- u skladu sa zakonskim rješenjima omogućiti povratak u lokalnu zajednicu, osigurati im uvjete da budu prisutni u svojoj lokalnoj zajednici sa svojim obiteljima izvan posebnih ustanova./li>
- Efikasnije provođenje socijalnog dijaloga sa svim socijalnim partnerima:
- razvijati nove socijalne usluge orijentirane prema korisniku/klijentu,
- poticati razvoj sistema vaninstitucionalnih oblika socijalne zaštite kroz razvoj mješovitog sistema socijalne zaštite (centri za socijalni rad, nevladine organizacije, privatni sektor i dr.) koristeći model javno-privatnog partnerstva,
- smanjivati broj nezaposlenih odgovarajućim projektima zapošljavanja mladih osoba bez radnog iskustva, a kroz realizaciju programa odrađivanja pripravničkog staža za osobe sa VSS-om, zapošljavanje i samozapošljavanje mladih, prekvalifikaciju i dokvalifikaciju,
- izraditi studije o socijalnom stanju i potrebama stanovnika kantona u cilju donošenja odgovarajućih mjera za unapređenje socijalnog stanja građana,
- poticati natalitet obezbjeđenjem novčane pomoći porodiljama, jednokratne pomoći za opremu beba, obezbjeđenjem mjesta i beneficija u obdaništu,
- osigurati sredstava za rad javnih kuhinja, namijenjene socijalno najugroženijoj kategoriji stanovništva.
Turizam i kulturno naslijeđe
Krajina ima bogato kulturno-historijsko i prirodno naslijeđe i izvanredne potencijale za razvoj turizma. Osnova na kojoj se treba temeljiti razvoj turizma USK mora biti mnogo šira i kao takvu je treba afirmisati, podržavati i razvijati.
Nažalost, u proteklim godinama, sudski sporovi Turističkih zajednica kantona, bez primjenjive zakonske regulative, osporavali su razvoj turizma. Novim Zakonom o turizmu USK omogućeno je lokalnim turističkim zajednicama da na ponaosob predstavljaju turističke potencijale svojih općina i gradova.
Kulturno-historijsko i prirodno naslijeđe treba biti jedan od faktora prepoznatljivosti USK a u prvi plan ne smiju dolaziti finansijski efekti korištenja tog naslijeđa. Njegova zaštita i afirmacija, kako na lokalnom nivou tako na nivou kantona mora biti dio očuvanja i afirmacije kulturnog identiteta Krajine i njenih građana. Tek kao takvo, kulturno-historijsko naslijeđe bit će na kvalitetan način iskorišteno i kao turistički resurs.
U ispunjenju postavljenog cilja;
- Redefinirati status najznačajnijih kulturnih institucija USK, poticati zajedničke kulturno umjetničke programa, pr. dobre prakse Umjetnost bez granica.
- Povećati izdvajanja iz budžeta i usmjeriti ih na jasno definisane programe koji će obezbijediti povećanje produkcije i razvoja najznačajnijih kulturnih institucija na kantonalnom i državnom nivou.
- Uraditi registar spomenika kulture od izuzetnog značaja za Krajinu, registar istaknutih kulturnih stvaralaca i umjetnika, te obezbijediti povoljne uslove za promociju njihovog rada i umjetničkog stvaralaštva.
- Uraditi kategorizaciju kulturno umjetničkih sadržaja od posebne važnosti za kanton, te podržati realizaciju i kreiranje istih od strane registriranih i aktivnih društava i udruženja.
- Pokrenuti saradnju sa kulturno umjetničkim društvima, kako bi se stari običaji, stari zanati, antikviteti i tradicionalna gastro ponuda stavili u funkciju, kao važan segment razvoja i dugoročnog ulaganja u autentičnu turističku ponudu
- Nacionalni park Una i rijeka Una su veliki turistički potencijal USK, a kako bi ovaj potencijal dugoročno bio održiv i kvalitetno iskorišten osigurati ćemo:
- završetak radova na regionalnoj cesti koja prolazi Nacionalni park,
- obezbjediti financijska sredstva za putne komunikacije Gorjevac-Štrbački Buk i Orašac-Štrbački Buk. To se u narednim godinama mora infrastrukturno povezati, a ovaj prirodni turistički fenomen staviti u funkciju tokom cijele godine,
- zakonskim regulativama zaštititi i zabraniti narušavanje obala rijeke Une. Stroga zabrana divlje gradnje i zagađenja korita,
- kanton i općine ili gradovi kroz koje prolazi rijeka Una, a i ostale rijeke na kantonu, donijeti će zajedničku regulativu i uredovati oblast izgradnje jednoobraznih-tipskih drvenih montažno demontažnih objekata pored obala rijeka. Time bi ti objekti postali zaštitni znak naših rijeka. Svu bespravnu gradnju je potrebno nulirati, a svi koje žele podići objekt na svojim parcelama uz obale rijeka to mogu ali svi objekti moraju biti sa jedinstvenim i jednoobraznim projektom.
- kroz Ministarstvo privrede nastaviti sa poticajnim programima podrške ugostiteljsko turističkim firmama i obrtima, koje je po prvi put Vlada USK plasirala 2022. godine.
Sve navedeno obezbijedit će dobru osnovu da se turizam u USK, kao jedan od važnih segmenata razvoja kantona, počne brže razvijati i u više pravaca.
Turistički potencijal ovog dijela države je neupitan i sam po svojoj netaknutoj prirodi i nestvarnim doživljajima rijeka, brda i zasijanih polja oduševljava sve posjetitelje. Uređenje i pristupačnost svim turističkim atrakcijama, kulturnim i nacionalnim spomenicima je naš trenutni prioritet.
Boračka populacija
U pogledu boračke populacije i boračke zaštite odlučni smo da, u skladu s nadležnostima obezbijedimo odgovarajuću brigu za boračku populaciju i njihova udruženja. Pored osiguranih sredstava, tu su i brojni drugi vidovi podrške i pomoći za sve demobilisane branioce. Ova populacija će ostati u našoj stalnoj i posebnoj pažnji:
- Pružiti ćemo podršku projektima boračke populacije i u potpunosti izvršavati obaveze Zakona o boračkim pravima, sa posebnim akcentom na redovne isplate boračkih naknada i povećanje sa sadašnjih 5,00 KM po mjesecu na 7,00 KM po mjesecu učešća u ratu. Povećanje boračkih stipendija, socijalnih i zdravstvenih novčanih pomoći.
- Dosljedno i trajno ćemo čuvati tekovine Odbrambeno-oslobodilačke i antifašističke borbe Armije Republike Bosne i Hercegovine za slobodnu, nezavisnu i suverenu Bosnu i Hercegovinu, kao i tekovine Narodno-oslobodilačkog rata od 1941-1945. godine.
- Donijeti Zakon o značajnim datumima USK i dostojno ćemo obilježavati sve značajne datume koji se odnose na ova dva razdoblja.
- Podržati ćemo izradu monografija koje se odnose na organizaciju i vođenje Odbrambeno oslobodilačke borbe.
- Izdvajat ćemo neophodna sredstva za održavanje i izgradnju spomen obilježja.
- Nastaviti projekte oko izgradnje Muzeja 5.Korpusa, Muzeja 505 VMB i spomen parka dr.Irfan Ljubijankić. (Svi projekti su započeti u posljednje tri godine i ova Vlada je za iste izdvojila najviše neophodnih sredstava),
- Finansijska podrška Fondaciji za utvrđivanje istine. (Za period 2014-2018 prethodne Vlade ovoj Fondaciji platile su ukupno 84.000,00 KM, a za period 2019-2022 od strane ove vlade uplaćeno cca 900.000,00 KM). Samo istinom u pravcu očuvanja herojske i časne borbe naših generala i boraca.
Sigurnost građana i imovine
Razlozi oblikovanja novog pristupa i modela sigurnosti građana treba da budu na principima humane dimenzije sigurnosti u cilju prevencije rizika i zaštite građana i njihovih vrijednosti. Koncept sigurnosti zauzima centralno mjesto u životu i radu čovjeka. U tom smislu, kao i do sada fokusirati na:
- Insistiranje na većoj sigurnosti građana i zaštiti njihove imovine, te ohrabrivanje građana na veću saradnju sa policijskim organima radi efikasnije zaštite imovine, javnog reda i mira.
- Migrantska kriza u BiH uzrokovala je nesigurnost kod građana, te će zadaća buduće vlasti u narednom periodu biti konstantna međusobna saradnja kao i saradnja sa svim nivoima vlasti za njeno efikasno rješavanje.
- Aktivan rad na prevenciji zločina iz mržnje, radikalizma i terorizma, posebno kroz saradnju sa građanima, relevantnim institucijama i službama.
- Uvođenje video-nadzora koji pokriva cijelo područje kantona, naš cilj su sigurni gradovi i siguran kanton:
- zajedno sa općinskim i gradskim vlastima osigurati da se spriječi svaki oblik nasilja na ulicama i drugim javnim prostorima,
- podići na viši nivo međuinstitucionalnu saradnju radi sprječavanja vršnjačkog i svakog drugog oblika nasilja i zlostavljanja djece i mladih u svim odgojno obrazovnim institucijama,
- razvijati partnerstvo između općinske i gradske vlasti, nevladinog, obrazovnog, privrednog i drugih sektora, čime će se stvoriti uslovi za unaprijeđenje života, zdravlja i sigurnosti građana,
- poduzeti sve mjere koje će doprinijeti sigurnosti djece kao učesnika u saobraćaju,
- osigurati adekvatne prilaze školama, a prioritetno školama koje se nalaze uz frekventne saobraćajnice i raskrsnice.
- Zajedno sa gradskim i općinskim vlastima riješiti problem kojeg uzrokuju čopori pasa lutalica koji su na ulicama još uvijek prisutni i ugrožavaju sigurnost pješaka, a posebno školske djece.
- Nastaviti sa obnovom i gradnjom infrastrukturnih objekta (policijskih stanica) na području USK. U toku je izgradanja PS Bužim, pripreme za izgradnju PS Vel.Kladuša i PS Bos.Petrovac.
- Nastaviti sa materijalno tehničkim opremanjem uprave policije i kao i planskim kadrovskim zanavljanjem.
- Nastaviti na unaprijeđenju rada Kantonalne uprave civiline zaštite.
Nizak nivo saobraćajne kulture, neusklađena saobraćajna signalizacija, posebno za pješake, nedostatak trotoara, odgovarajuće ulične rasvjete i slično, samo su dio problema koji u sigurnosnom smislu još uvijek predstavljaju opasnost za učesnike u saobraćaju.
Ova ustanova predstavlja jedan od najznačajnijih segmenata kojim se unaprijeđuje sigurnost i provodi zaštita i spašavanje ljudi i dobara od prirodnih i drugih nesreća. Globalne klimatske promjene, koje za posljedicu imaju različite prirodne nepogode i nesreće, poput onih koje su nedavno zadesile i našu zemlju, podsjećaju nas na potrebu jačeg i funkcionalnijeg djelovanja KU Civilne zaštite.
Tokom prirodne nesreće, koja su nas zadesile, uočene su određene slabosti i nedostaci u spašavanju ljudi i dobara. Zbog toga ćemo uložiti potrebna finasijska sredstva da civilnu zaštitu na području Kantona adekvatno pozicioniramo, radi osposobljavanja za pružanje brze i efikasne pomoći stanovništvu. Zajedno sa općinskim i gradskim timovima civilne zaštite pokrenut ćemo programe edukacije radi umanjenja šteta usljed prirodnih nesreća, materijalno tehnička opremanja, kadrovski popunjenosti svih timova, uspostavu i funkcioniranje sistema veze.
Migracije
Prije svega, mi moramo poći od činjenice da je migrantska kriza globalno pitanje te da su se i bogatije zemlje, sa većim stepenom opremljenosti i materijalnih mogućnosti koje su se našle ranije na izbjegličkoj ruti, teško nosile sa situacijom. Ono što se u Unsko-sanskom kantonu moralo promijeniti jest da se počne upravljati tom krizom, koja se u cijeloj BiH, slomila baš na našem Kantonu.
Osnovni problem jest – kontrola ulazaka migranata u BiH. Neophodno je jačanje kontrole državne, entitetske i kantonalne granice kako bi se spriječili ilegalni ulasci u Bosnu i Hercegovinu ali i da se kontroliše migracijski val i kretanje migranata koji se nalaze na području BiH jer Unsko-sanski kanton nema kapacitete za dalji prihvat. Mi smo obavezni pružiti humanu pomoć migrantima u tranzitu, ali smo obavezni i zaštiti svoje građane, očuvati javni red i mir i njihovu sigurnost i zdravlje.
Ako Krajina ima problem, ako Sarajevo, Banja Luka, Mostar… imaju problem – država ima problem. Ne može se bježati od problema tako što ćete problem pomesti u dvorište nekog grada ili kantona i ostaviti ih da se sami nose s tim. BiH je jedna od zemalja na migracijskoj ruti i moramo svi zajedno naći načina da se nosimo s tim problemom a da pritom ne narušavamo sigurnost građana.
- Uspostavljanje jake državne koordinacije i ravnomjeran raspored kampova za prihvat migranata na teritoriji BiH kako bi se smanjio pritisak na zapadni dio BiH, odnosno Unsko-sanski kanton.
- Nadležne institucije proaktivno poduzimaju nužne korake zaštite pozicije BiH u dugoročnom kontekstu dešavanja u institucijama Evropske unije, konkretno polazeći od politike migracija. Ukazujemo na nužnost dugoročnog i analitičkog razmišljanja i pristupa problematici migracija u BiH kao zemlji na granici Evropske unije, posebno u okviru definisanja novog Pakta o azilu i migracijama Evropske komisije koji u fokus stavlja na vraćanje ilegalnih migranata i njihovog zadržavanja na vanjskim granicama EU.
- Nadležne institucije države BiH ne smiju da dozvole pokušaje prebacivanja odgovornosti za azil i zloupotrebe razvojne pomoći i drugih alata za vršenje pritiska na BIH kao prvu zemlju nečlanicu vanjskoj granici EU.
- Neophodno je pristupiti izradi strateškog dokumenta koji bi bio rezultat zajedničkog, koordiniranog rada svih nivoa vlasti gdje bi se definirali temeljni principi, svi relevantni pokazatelji sa terena (analize, zatečeno stanje) i neophodne aktivnosti nadležnih institucija za određeno vremensko razdoblje a sve u cilju upravljanja migracijama u Bosni i Hercegovini.
- Prioritet u borbi protiv ilegalnih migracija je određivanje kvota za prihvat ilegalnih migranata u BiH u skladu sa raspoloživim smještajnim kapacitetima.
- Potrebna je efikasnija kontrola istočne granice BiH i da nadležne institucije hitno pristupe opremanju Granične policije BiH sofisticiranom opremom potrebnom za njihov rad na terenu, i kadrovsko jačanje ove policijske agencije kao i kadrovsko jačanje i tehničko opremanje Služe za rad sa strancima.
- Pristupiti izmjenama i dopunama Zakona o azilu i Zakona o strancima Bosne i Hercegovine, smatramo da navedeni zakoni ne tretiraju adekvatno trenutno prisustvo ilegalnih migranata u Bosni i Hercegovini. Usvajanjem izmjena i dopuna navedena dva zakona regulirala bi se pitanja migracionih tokova u BiH i između ostalog, postupak ulaska stranaca u BiH i njihov boravak a sve da bi se spriječila bilo kakva diskriminacija i neravnopravnost, te osiguralo uživanje najvišeg stepena ljudskih prava u skladu s međunarodnim standardima i pravnom stečevinom Europske unije. Navedenim izmjenama je potrebno pristupiti u pravcu zaštite imovine građana Bosne i Hercegovine ili pristupiti donošenju novog propisa koji bi tretirao status ilegalnih migranata u Bosni i Hercegovini.
- Da se savjetodavno uključe i intenziviraju saradnju akademske zajednice i asocijacija i udruženja civilnog društva da daju svoj doprinos u rješavanju i upravljanju migrantskom krizom u Bosni i Hercegovini a posebno na teritoriji Unsko-sanskog kantona koji nosi najveći teret krize.
- Granične policije i Službe za rad sa strancima treba da vode evidenciju prisustva međunarodnih organizacija i njihovih kadrova (uposlenika) koji borave na teritoriji Unsko-sanskog kantona u skladu sa zakonskim i podzakonskim aktima koji tretiraju boravak stranaca.
- Nadležne institucije da vrše kontrolu novca koji se koristi za pomoć migrantima i način utroška sredstava u skladu sa važećim poreznim propisima.
Prostorno uređenje i infrastruktura
U oblasti prostornog uređenja vidljivi su brojni nedostaci i propusti u radu gradskih i općinskih uprava. Za svaku razvijenu i uređenu sredinu od velike je važnosti i prostorno uređenje u koje spadaju i funkcionalnost i vizualni dojam. Smatramo da je ovo oblast za čije uređenje treba krenuti od temeljnih promjena u zakonskoj regulativi, a nastaviti s realizacijom istih. U narednom ćemo periodu insistirati i zalagati se:
- Za usvajanje i donošenje Prostornog plana USK.
- Za usvajanje i donošenje novog Zakona o građenju USK, za njegovo dosljedno provođenje, kao i provođenje važeće urbanističke dokumentacije.
- Zajedno sa gradskim i općinskim vlastima izvršiti harmonizaciju evidencija o vlasništvu nad zemljištem u katastru i zemljišnim knjigama, kao preduslov za kvalitetno upravljanje prostorom na nivou cijelog kantona.
- Intenziviranje izgradnje poslovnih zona po općinama i gradovima. Prioritet će biti poslovna zona za koju je urađena kompletna projektna dokumentacija i značajan dio pripremnih građevinskih radova.
- U saradnji sa Ceste FBiH i Autoceste FBiH izrada projektne dokumentacije i izgradnja zaobilaznice Cazin-Bihać, devijacija Bihać, brza cesta Bihać-Cazin-Velika Kladuša, cesta Bihać-Grabež-Bosanska Krupa.
- Realizacija komunalnih infrastrukturnih projekata, radi stvaranja boljih uslova za život svih građana, pa je stoga potrebno poboljšati infrastrukturu kroz:
- kreiranje sadržaja kojima se poboljšava kvalitet života stanovništva – povećanje broja parkova, igrališta i sportskih terena, zelenih i površina za rekreaciju,
- realizaciju projekata izgradnje i sanacije vodovodne i kanalizacione mreže, toplifikacije, saobraćajne infrastrukture, parkirališta, javne rasvjete, uključujući i provođenje mjera i aktivnosti na smanjenju troškova koji su vezani za javnu rasvjetu (zamjena rasvjetnih tijela javne rasvjete LED tehnologijom),
- unapređenje sistema prikupljanja, odvoza i zbrinjavanja otpada,
- izradu Strategije razvoja, koja će obuhvatiti sve infrastrukturne projekte, te dati ciljeve i rokove njihove realizacije.
Obrazovanje
Svrha odgoja i obrazovanja u savremenom društvu je poticanje i ostvarivanje povoljnih prilika za razvoj ljudskih bića tokom cijelog života. Poučavanje pojedinca da odgovorno i svrhovito upravlja sobom i vlastitim životom zadatak je dostojan svakog truda. Svako dijete ima pravo da uči i da se razvija, a to je moguće ostvariti samo kroz međuinstitucionalno upravljanje ciljevima odgojnog i obrazovnog rada.
Najvažnija pitanja za razvoj i unapređenje obrazovnog procesa obuhvata više važnih elemenata:
- svrsishodno upravljanje procesima,
- osiguranje kvaliteta nastavnog procesa,
- financijska i socijalna pristupačnost,
- stručno usavršavanje osoblja,
- uključenost roditelja i društvene zajednice.
U skladu s tim opredijeljeni smo da obezbijedimo:
- Pristupačnost predškolske ustanove za svu djecu, naročito za djecu iz porodica nižeg materijalnog statusa:
- besplatan predškolski odgoj i obrazovanje od jedne do dvije godine prije polaska u školu,
- smanjenje cijene vrtića za porodice sa troje i više djece za 50%,
- subvencioniranje pokretanja privatnih vrtića i programa za produženi boravak djece/učenici osnovnih škola,
- razvoj predškolskog odgoja i obrazovanja potrebno je uskladiti sa standardima EU. Cilj je da 50% djece bude obuhvaćeno predškolskim odgojem i obrazovanjem,
- u konačnici učiniti predškolsko obrazovanje i socijalizaciju dostupno za veći broj djece.
- Stalno stručno osposobljavanje osoblja uključenog u odgojno obrazovni proces:
- na osnovu primjera dobre prakse iz regiona i EU kreirati stručne programe za profesionalni razvoj prosvjetnih radnika i unaprjeđenje rada odgojno obrazovnih institucija,
- reforma visokog i srednjeg obrazovanja/usklađivanje stručnih srednjih škola sa potrebama tržišta rada, povezivanje sa privatnim, javnim, privrednim i drugim sektorima,
- saradnja sa osnovnim i srednjim školama na Kantonu, implementacija zajedničkih projekata i programa.
- Aktivno učešće psihologa i logopeda u odgojno obrazovnom procesu.
- Aktivno učešće roditelja u odlučivanju o pravilima koja uređuju svakodnevni život djece i mladih u odgojno obrazovnim ustanovama.
- Stvaranje povoljnijih uslova za rad, finansijska podrška i nadzor nad privatnim ustanovama predškolskog odgoja, u smislu uslova rada i ispunjavanja osnovnih standarda i normi istih.
- Jačanje kapaciteta lokalne uprave u provedbi školskih kurikuluma, godišnjeg plana rada škole i izvannastavnih aktivnosti.
- Unaprjeđenje infrastrukturnih uslova i tehničke opremljenosti škola, univerziteta, instituta te kulturnih institucija.
- Obezbijediti sredstva za podršku programima rada sa učenicima i osobama sa poteškoćama u razvoju.
- Obezbijediti sredstva za podršku programima rada sa posebno nadarenim učenicima.
- Obezbijediti stipendije učenicima i studentima iz porodica slabog imovinskog stanja.
- Obezbijediti sredstva za cjelokupne troškove prijevoza učenika i studenata.
- Obezbijediti sredstva za hranu učenicima osnovne škole iz porodica u stanju socijalne potrebe.
- Unaprijediti programe stimulativnog zapošljavanja pripravnika/volontera.
- Podržati rad kantonalnih, gradskih i općinskih kulturnih institucija, muzeja, biblioteka.
- Osigurati provedbu svih zakonskih akata, pravilnika i uredbi koje proizlaze iz Zakona o osnovnom, predškolskom, srednjem i visokom obrazovanju:
- donijeti novi Zakon o visokom obrazovanju USK koji će biti usklađen sa Okvirnim Zakonom o visokom obrazovanju BiH,
- kreirati i implementirati Politiku upisa učenika u srednje škole i visokoškolske ustanove u školskoj 2023/2024 godini.
- Kreiranje nagrada i vrednovanje rada prosvjetnih radnika može djelovati motivirajuće i iznenađujuće za sve učesnike u odgojno obrazovnom procesu,
- Podsticati razvijanje pozitivnih uslova za sticanje novih znanja, vještina i kompetencija kroz unapređenje formalnog, neformalnog i informalnog učenje.
Naš cilj je otvoreno, inkluzivno i fleksibilno obrazovanje za cjeloživotno učenje.
Sport
Želimo promovisati i poticati bavljenje sportom bilo profesionalno ili rekreativno, prvenstveno kao potrebu za zdrav organizam i snažan imunitet. Uz pravilnu ishranu i fizičku aktivnost možemo spriječiti razvijanje mnogih hroničnih bolesti pa je izuzetno važno da kroz obrazovanje razvijamo sportske talente i navike kod djece.
Nerijetko smo svjedoci da sportski rezultati i sportski duh neke nacije bivaju od velike važnosti za istu u svakom pogledu i zbog toga je razvoj sporta u vrhu prioriteta našeg ukupnog razvoja. Iz iskrenog sportskog duha zalagati ćemo se za ostvarenje sljedećih ciljeva:
U skladu s tim opredijeljeni smo da obezbijedimo:
- Podići na viši nivo stanje sportskih objekata (tereni i dvorane za takmičenja, treninge i rekreaciju):
- poboljšati uslove u objektima i izgraditi prateću sportsku infrastrukturu,
- unapređenje uslova i opremljenosti školskih sala i dvorana na korištenje učenika u sklopu nastavnih i vannastavnih aktivnosti kao i sportskih kolektiva.
- Organizacija međunarodnih takmičenja i mitinga sporta u individualnim sportovima i sportskim igrama. Popularizacija sporta i sportsko-rekreativnih sadržaja povećava se putem velikih sportskih priredbi i masovnog školskog i studentskog sporta.
- Pružiti veću podršku međunarodnim sportskim mitinzima, čime će se kanton predstaviti domaćinski i ostvariti saradnje sa drugim sportskim klubovima. Sa organizacijom sportskih manifestacija međunarodnog karaktera mogu se obezbijediti i sredstva iz različitih međunarodnih fondova.
- Pružiti punu podršku individualnim sportovima kao što su: borilački, atletika, stoni tenis i tenis. Za sada najbolje rezultate ostvaruju takmičari u ovim sportovima.
- Potpuno je zanemareno streljaštvo, koje je olimpijski sport. Omasoviti klubove, materijalno tehnički opremiti i obezbijediti savremenu streljanu.
- Ojačati saradnju sa SS USK, gradskih i općinskih sportskih saveza i Udruženja pedagoga tjelesnog i zdravstvenog odgoja, Fakulteta za sport (DIF):
- u cilju jačanja kadrovske baze, u saradnji sa Fakultetom za tjelesni odgoj i sport, uvest ćemo stalnu edukaciju iz oblasti školskog sporta,
- dati posebne popuste za djecu u školama sporta i raditi na omasovljenju i promovisanju sporta.
- Ojačati ligaška školska takmičenja na gradskom nivou, te takmičenja mlađeg školskog uzrasta (kategorija 6-7. razred).
- Podržavati lige i takmičenja u okviru zvaničnih sportskih saveza.
- Pružiti adekvatnu podršku za razvoj vrhunskog sporta. Vrhunskim sportistima obezbijediti uslove, sredstva i mogućnosti za maksimalno ostvarenje njihovih potencijala, kao i uslove za treninge po najvišim standardima, kako bi bili spremni za postizanje najboljih rezultata na međunarodnim takmičenjima. Obezbijediti materijalno tehničke uslove za trenažni proces što uključuje pripreme, takmičenja, stipendije i školovanje.
- Uraditi strateški plan razvoja vrhunskih sportista radi postizanja vrhunskih rezultata.
- Izraditi Strategiju sporta USK-a uz podršku i financiranje viših nova vlasti, u skladu sa Zakonom o sportu FBiH:
- podići kapacitet stručnog rada u oblasti vrhunskog sporta (sufinansiranje stručnih kadrova –trenera u klubovima),
- pripremanje plana izgradnje biciklističkih staza, staze za trčanje, staza za veslanje na rijeci Uni, staza za planinarenje,
- organizovanje rekreacije za penzionere,
- pružanje podrške sportskim klubovima za ulazak u više rangova takmičenja,
- promovisati i zaštiti sportski turizam kao autentično adrenalinsko iskustvo Krajine.
- Izgradnja sportske ambulante u sklopu novog DZ Bihać.
- Povećati broj stipendiranih sportista iz svih aktivnih sportova na području USK-a.
- Kreiranje nagrada i vrednovanja rada kulturnih i sportskih radnika za društveno aktivnu zajednicu.
- Zajednički projekti sa mladima kroz koje će se organizirati sportska takmičenja, kulturno zabavni programi, koncerti za mlade i podrška njihovih aktivnosti (izložbe, revije, omladinska poduzetništva i sl.).
Mladi
Prema bosanskohercegovačkom zakonodavstvu mladi predstavljaju osobe od navršenih 15 do 30 godina.
Termin „društvena isključenost“ možda se čini grubim, ali je opravdan, sa aspekta velikog broja iskustvenih istraživanja i stručnih analiza o položaju mladih. Društvena isključenost je, između ostalog, sinonim za dugoročnu uskraćenost prava na rad, a sve zbog specifičnog društveno-ekonomskog statusa mladih. U dostupnim stručnim analizama sprovedenim na našem govornom području, može se uočiti da uz probleme i potrebe mladih dominira, ili je na prvom mjestu zapošljavanje.
Bosna i Hercegovina suočava se s problemom odlaska mladih koji je iz godine u godinu sve izraženiji. U cilju zaustavljanja ovog egzodusa dovoljno je imati sluha za potrebe ove populacije i ispunjavati ih na vrijeme. Naš cilj je strateški i kontinuirano raditi na poboljšanju uslova i kvaliteta života mladih i u tom cilju postavili smo ključne korake:
- Kreiranje adekvatnijih uslova za realizaciju poslovnih ideja mladih i njihovo zapošljavanje i samozapošljavanje.
- Pružiti podršku mladima u osamostaljivanju, zasnivanju svojih porodica i ostajanju u našem kantonu i državi.
- Promociju stalnog obrazovanja, usavršavanja i pune društvene uključenosti mladih.
- Davanje prednosti mladim ljudima kroz dodatne bodove pri apliciranju na javne pozive/grantove usmjerene ka ruralnim sredinama i podsticaji poljoprivredne proizvodnje s ciljem zadržavanja mladih ljudi u ruralnim sredinama.
- Osnivanje savjetničkih centara za pomoć pri osnivanju biznisa i pomoći realizacije biznis ideja od samog začeća do implementacije te biti pomoć mladim osobama sa invaliditetom.
- Poboljšanje uslova za stambeno zbrinjavanje mladih kroz subvencioniranje poreza prilikom rješavanja stambenog pitanja, ili kamate za stambene kredite.
Kapitalni projekti i ulaganja u razvoj USK
Nakon što više od dvadeset godina nije bilo značajnih investicijskih projekata niti ulaganja u povezanost Krajine sa ostatkom većeg bh.entiteta uvjereni smo da nijedan čovjek koji se osjeća pripadnikom ove države ne može ostati ravnodušan na sadašnje stanje.
Znajući da se neprihvatljivo stanje može i mora biti izmijenjeno političkim, kulturnim i ekonomskim djelovanjima pojedinaca i organizacija, zahtijevati ćemo konkretne mjere i potpuno drugačiji odnos viših nivoa vlasti prema ovom dijelu naše domovine.
Naši strateški ciljevi su:
- Izgradnja aerodroma u Bihaću sa stručnim vodstvom i konkretnim pokazateljima.
- Projektovanje i izgradnja brze ceste Bihać-Cazin-Velika Kladuša.
- Projektovanje i izgradnja ceste Bihać-Grabež-B.Krupa.
- Veći broj uspostavljenih i funkcionalnih GP (Maljevac, Izačić, Zagrad, Plazikur, Hadžin Potok, Tržačka Raštela, Užljebić).
- Projektovanje i izgradnja plinovoda (ulazak u Tržcu-Cazin, račvanje Bihać i Vel.Kladuša, pravac Cazin -B.Krupa, pravac B.Krupa-S.Most, račvanje B.Petrovac-Ključ).
- Treća razvojna os ili transportna os (cesta Bihać-Karlovac-Novo Mesto).
- Rekonstrukcija i sanacija mostova na rijekama u USK-u.